torsdag 14. februar 2008

Drageløperen


Bøker er egentlig en bra oppfinnelse. Jeg har aldri hatt noe imot å lese, men selvfølgelig kommer jo dette veldig an på hva man staver seg gjennom. Noe lesing kan være så kjedelig at det er rene tortur å komme seg gjennom, mens andre tekster klarer man ikke å legge fra seg. Mens jeg er inne på dette, tenkte jeg at jeg kunne anbefale en bok som jeg syntes var veldig fin; Drageløperen av Khaled Hosseini. Den handler om to gutters skjebne i Afganistan, og om hvordan den sovjetiske invasjonen ødelegger livet til så utrolig mange afganere. Særlig en spesiell folkegruppe blir sett ned på, hazaraer. En av disse guttene er en hazara, mens den andre er fra en velstående familie. De opplever etterhvert mye vondt, både i forhold til familikonflikter og på grunn av krigen, som fører til at hjembyen deres, Kabul, ble et svært utrygt sted å bo. De to guttene mister kontakten, og først mange år senere vender den ene tilbake til Afganistan for endelig kanskje å få en mulighet til å gjøre opp for seg.

Det jeg likte spesielt godt ved denne boken, var at den var så annerledes, hvertfall med tanke på at handlingen forgikk i Afganistan, et land jeg ikke visste noe særlig om fra før. Den var både spennende, trist, full av intriger, lærerik og tankevekkende. Noe som gjør at de fleste kan finne noe de liker ved den. Boken åpner øynene dine for hva som faktisk skjer i verden.


Boken har nå i det siste blitt filmatisert, og på grunn av at den er såpass sterk som den er, har filmen faktisk blitt bannlyst i Afganistan. Dette sier kanskje noe om hvor nær sannheten den er, og om hvordan forholdene i Kabul fortsatt ikke er så bra. Dette kan man lese mer om på vg: http://www1.vg.no/film/artikkel.php?artid=506540

1 kommentar:

LK sa...

Ja, dette er en flott bok, og likte du denne vil jeg absolutt anbefale Tusen Strålende Soler også. Det er en bok du har med deg lenge i tankene.